N434 Corbulotunnel
Een belangrijk deel van de N434, tussen de A4 bij Leiden en de A44 bij Wassenaar, is de Corbulotunnel. Bij de planvorming was de grote vraag: hoe kunnen we de weg aanleggen zonder veel in te grijpen in de huidige omgeving? Dit is grotendeels gelukt door de weg als een verdiepte ligging en in een tunnel aan te leggen, en de knooppunten slim te ontwerpen.
De tunnel is gemaakt met behulp van een tunnelboormachine, die op zo’n 30 meter diepte onder de grond bij Voorschoten twee tunnelbuizen (voor iedere rijrichting één) heeft geboord. Elke tunnelbuis is 2250 meter lang en heeft twee rijstroken.
Ter hoogte van de Torenvlietslaan komt de ongelijkvloerse aansluiting Valkenburg-Oost. Hier kunnen fietsers en voetgangers de nieuwe ir. G. Tjalmaweg straks veilig oversteken. Deze aansluiting krijgt ook twee nieuwe bushaltes, onder andere voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (R‑net).
Ter hoogte van Duinzicht, tussen de straten Cohortedreef en Valkenhorst, komt de ongelijkvloerse aansluiting Valkenburg-West. Dit is één van de twee nieuwe aansluitingen voor de toekomstige wijk Valkenhorst op de N206. Onder de ongelijkvloerse aansluiting komt een (vrijliggende) busbaan, onderdeel van de R-net buscorridor Leiden-Katwijk-Noordwijk. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Katwijk werken gezamenlijk aan dit plan.
De N206 ir. G. Tjalmaweg ligt nu ook al verdiept, maar komt straks plaatselijk nóg dieper te liggen. De weg ligt dan zelfs onder het grondwaterniveau. Dit betekent dat de verdiepte ligging waterdicht moet worden gemaakt. De wanden langs de verdiepte weg krijgen begroeiing in de vorm van een mix van planten. De diversiteit in plantensoorten zorgt voor een aantrekkelijk beeld in alle seizoenen.