Planning deelprojecten
De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Zo komt er een nieuwe weg met een geboorde tunnel, de N434, en worden delen van de N206 in Leiden en Katwijk aangepast en vernieuwd. In de toekomst kan het verkeer in de regio Holland Rijnland dan beter doorrijden.
De ir. G. Tjalmaweg bij Valkenburg krijgt 2 x 2 rijstroken en wordt voor een deel verdiept aangelegd. Er komen twee nieuwe ongelijkvloerse aansluitingen. Voor de regio is de ir. G. Tjalmaweg een belangrijke doorgaande weg. En voor de kern Valkenburg en de toekomstige nieuwe woonwijk Valkenhorst voorziet de nieuwe Tjalmaweg in de belangrijkste ontsluiting. Met de verbreding en overige aanpassingen is de weg goed op de toekomst voorbereid.
- Aanplant knotwilgen in het midden van de rotonde
- Start bouw nieuwe Torenvlietbrug
- verlegging N206 ir. G. Tjalmaweg: tijdelijke N206 in gebruik
- Start aanleg verdiepte ligging
- 1e fase inrichting parkstrook bij Duinzicht gereed
- Tijdelijk alle verkeer over nieuwe Torenvlietbrug
- Zuidelijke rijbaan (2 richtingen) nieuwe N206 in gebruik
- verlegging N206 ir. G. Tjalmaweg: tijdelijke N206 buiten gebruik
- Torenvlietbrug gereed en in gebruik
- Tijdelijke N206 buiten gebruik
- Alle rijstroken (2x2) nieuwe N206 Tjalmaweg in gebruik
- Aansluiting Valkenburg-Oost in gebruik
- Aansluiting Valkenburg-West in gebruik
- Inrichting parkstrook en snelfietspad gereed
De N206 Europaweg en het Lammenschansplein vormen de belangrijkste ontsluitingsroute voor het zuidoostelijk deel van de Leidse regio. Bovendien vormen de Lammebrug en Lammenschansplein samen de stadsentree van Leiden. Op dit moment kunnen de N206 Europaweg en het Lammenschansplein het huidige verkeer niet aan. Hierdoor ontstaan er regelmatig files. Daarom verbreden we de N206 Europaweg tussen het Lammenschansplein en de A4. Met een goed functionerende ontsluitingsroute aan deze zijde van de stad blijven Leiden en Voorschoten bereikbaar, nu en in de toekomst.
- Verleggen van kabels en leidingen
- Definitieve besluiten partiële herziening provinciaal inpassingsplan, door Provinciale Staten (PS)
- Vergunningaanvraag bomenkap
- Samenwerkingsovereenkomst provincie en gemeente
- Start aanbesteding
- Na besluitvorming PS: terinzagelegging besluiten en documenten partiële herziening PIP
- Afhankelijk van afronding besluitvorming PS: Mogelijke procedure Raad van State
- Verwachte gunning
De N434 is een nieuwe oost-westverbinding tussen de A44 en de A4 bij Leiden. De weg bestaat uit een circa 2,5 kilometer lange tunnel en een verdiepte ligging van ongeveer 1,4 kilometer. De N434 sluit met twee nieuwe knooppunten aan op de bestaande rijkswegen. Ook delen van de A44 en de A4 worden aangepast.
- A44: Reconstructie Leiden-West gereed voor autoverkeer
- Bouw brug Oude Rijn
- Knooppunt Ommedijk gereed
- Start boren eerste en tweede tunnelbuis
- Leiden-West : Fietstonderdoorgang gereed
- Verbreding A44
- Betonwerk dwarsverbindingen
- Dienstgebouwen
- Verdiepte ligging (nog niet in gebruik)
- Barrier/asfalt/ betonwerk hulppostkasten
- Afbouw en tunneltechnische installaties, start testfase
- Integraal testen (inclusief hulpdiensten)
- Procedure aanvraag openstellingvergunning
Een belangrijk deel van de N434, tussen de A4 bij Leiden en de A44 bij Wassenaar, is de Corbulotunnel. Bij de planvorming was de grote vraag: hoe kunnen we de weg aanleggen zonder veel in te grijpen in de huidige omgeving? Dit is grotendeels gelukt door de weg als een verdiepte ligging en in een tunnel aan te leggen, en de knooppunten slim te ontwerpen.
- Dienstgebouwen
- Verdiepte ligging (nog niet in gebruik)
- Barrier/asfalt/ betonwerk hulppostkasten
- Afbouw en tunneltechnische installaties, start testfase
- Integraal testen (inclusief hulpdiensten)
- Integraal testen (inclusief hulpdiensten)
- Procedure aanvraag openstellingvergunning
- N434 in gebruik