Vragen over de inrichting van de Parkstrook
Er zijn vragen gesteld over het fietspad en de parkeerplaatsen. Hier kun je de antwoorden teruglezen.
De verlichting van het fietspad komt tijdens de presentatie niet aan de orde. Langs het snelfietspad komen evenveel armaturen terug als er nu zijn. Verder is er in de parkstrook geen extra verlichting voorzien.
De gemeente Katwijk, toekomstig beheerder van het fietspad, heeft deze vraag beantwoord: “Snorfietsen zijn hier nu al toegestaan. Er is dus al sprake van geluid. Bromfietsen/scooters en snorfietsen maken wat dat betreft geen groot verschil.”
"Op het toekomstige snelfietspad zijn ook brommers en scooters (waarvoor een brommer-rijbewijs vereist is) toegestaan. Snorfietsen zijn op het huidige fietspad al toegestaan. Het nieuwe fietspad wordt een snelfietsroute en is daarmee ook bedoeld voor speed-pedelecs. Speed-pedelecs vallen qua regelgeving onder bromfietsen. Het is daarom logisch ook brommers en scooters toe te staan. Het profiel van het fietstpad (4 m breed) is voldoende om bromfietsers toe te staan.”
Jazeker, brommers kunnen ook gebruik maken van de Kooltuinweg/Achterweg.
Ja, er komen in de parkstrook bij-vriendelijke boomsoorten zoals de Linde en de Wilg, waar bijen nectar kunnen halen. Ook worden er bloeiende, inheemse struikensoorten geplant waar bijen bloesems vinden. Meer kan je hierover lezen op onze flora en faunapagina.
De actuele inzichten over tot bomen die verwijderd worden, gehandhaafd of nieuw aangeplant worden in de parkstrook zijn verwerkt in de presentatiesheets van het webinar. Het groenplan voor het gehele project wordt nog verder in detail uitgewerkt.
De parkeerplaatsen voor bewoners blijven behouden. Die wijzigen niet.
Alle bestaande parkeervakken worden omgeven door een haag, zoals nu ook het geval is bij de meest westelijke parkeerblokken. Bij de andere parkeervakken worden nieuwe hagen geplant, waar de bosjes eerder zijn weggehaald.
In het huidige plan van Boskalis is, op verzoek van de gemeente, vooralsnog een fietsstraat voorzien op het deel van de Torenvlietslaan dat parallel aan de N206 loopt (zie hiervoor sheet 38 en 39 in de presentatie). Op basis van een recent nieuw verzoek van de gemeente wordt nu onderzocht of de fietsstraat wellicht kan worden vervangen door een snelfietspad met daarnaast een ontsluitingsweg (en een apart wandelpad van en naar de bushalte). Of dat in de eindsituatie ruimtelijk inpasbaar is, is op dit moment nog niet duidelijk.