N206 Europaweg
De N206 Europaweg vormt de belangrijkste ontsluitingsroute voor het zuidoostelijk deel van de Leidse regio. Daarom verbreden we de N206 Europaweg tussen het Lammenschansplein en de A4.
Voor het project is in 2014 een provinciaal inpassingsplan (PIP) vastgesteld. In het ontwerpproces dat na de vaststelling van het PIP volgde, bleek dat er een aantal technische knelpunten was. Door de noodzakelijke aanpassingen en een aantal verbeteringen, moet het PIP voor de Europaweg op een beperkt aantal punten worden aangepast.
Lees meer over het aanpassen van het PIP op de pagina Inpassingsplan.
Onderstaande beschrijving is het ontwerp zoals in het PIP van 2014 staat.
De N206 Europaweg en het Lammenschansplein vormen de belangrijkste ontsluitingsroute voor het zuidoostelijk deel van de Leidse regio. Bovendien vormen de Lammebrug en Lammenschansplein samen de stadsentree van Leiden. Op dit moment kunnen de N206 Europaweg en het Lammenschansplein het huidige verkeer niet aan. Hierdoor ontstaan er regelmatig files. Door toedoen van diverse ruimtelijke ontwikkelingen, onder andere in de Lammenschansdriehoek en Vlietzone, worden deze wegen steeds drukker. Daarom verbreden we de N206 Europaweg tussen het Lammenschansplein en de A4. Met een goed functionerende ontsluitingsroute aan deze zijde van de stad blijven Leiden en Voorschoten bereikbaar, nu en in de toekomst.
Wat gaat er gebeuren?
De N206 Europaweg krijgt in iedere rijrichting 2 rijstroken. Ook het Lammenschansplein gaat op de schop. De Lammebrug en de Trekvlietbrug worden vervangen.
Bruggen
De Lammebrug blijft beweegbaar en wordt breder en 2,5 meter hoger. Hierdoor hoeft deze brug in de toekomst minder vaak open voor schepen. De Trekvlietbrug wordt vervangen door een vaste brug.