Veelgestelde vragen
-
Verhoogde verkeersdrukte: Als er meer voertuigen gebruik maken van een weg dan oorspronkelijk was voorzien, kan de wegverbreding nodig zijn om de capaciteit van de weg te vergroten en de doorstroming van het verkeer te verbeteren.
-
Verbetering van de verkeersveiligheid: Wanneer een weg als gevaarlijk wordt beschouwd vanwege bijvoorbeeld ongevallen of verkeersopstoppingen, kan een wegverbreding helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren door de weg overzichtelijker en veiliger te maken.
-
Vermindering van reistijden: Een wegverbreding kan helpen om de reistijden te verkorten door de verkeersdoorstroming te verbeteren en files te verminderen.
-
Groei van de economie: Een goede infrastructuur, waaronder een goed wegennetwerk, kan bijdragen aan de economische groei van een regio of land. Door een weg te verbreden kan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van bedrijven en industriegebieden verbeteren.
Het project loopt van januari 2020 tot en met eind 2024.
-
Milieuschade: Wanneer er bomen moeten worden gekapt of natuurgebieden moeten worden verstoord om de weg te verbreden, kan dit leiden tot aanzienlijke milieuschade. Dit kan gevolgen hebben voor de biodiversiteit en het ecosysteem van het gebied.
-
Verhoogd geluidsniveau: Een bredere weg kan leiden tot een verhoogd geluidsniveau voor de omgeving, vooral als er meer verkeer op de weg komt. Dit kan leiden tot geluidsoverlast voor de omliggende bewoners.
-
Verhoogd brandstofverbruik: Een bredere weg kan ertoe leiden dat bestuurders sneller gaan rijden, wat kan leiden tot een hoger brandstofverbruik en dus tot meer vervuiling en hogere brandstofkosten voor bestuurders.
-
Verstoring van de gemeenschap: Een wegverbreding kan leiden tot verstoring van de gemeenschap en kan bijvoorbeeld leiden tot de sloop van huizen, boerderijen en bedrijven die in de weg staan.
-
Kosten: Een wegverbreding is over het algemeen een dure onderneming, en de kosten kunnen oplopen tot miljoenen euro's. Dit geld kan mogelijk elders in de samenleving beter worden besteed.
Bomen en begroeiing staan niet op zich. Ze hebben effect op ander groen, dieren en mensen en dat vaak op manieren die niet met het blote oog te zien zijn. Groencompensatie betekent daarom niet simpelweg één boom weg en één boom terug. Het is een ingewikkelde puzzel, waarbij rekening gehouden moet worden met allerlei aspecten. Zoals beperkte ruimte in het projectgebied, het belang van open weides, het veranderende klimaat en de ecologische waarde van nieuwe aanplant. Ondanks deze uitdagingen zetten we in op volledige groencompensatie. Niet alleen omdat het wettelijk verplicht is, maar nog belangrijker omdat het in het belang is van natuur, mens en dier. Ook zorgen we bij de herplant voor zoveel mogelijk variatie in verband met de biodiversiteit en planten we zoveel mogelijk inheemse soorten terug. Om volledige compensatie te bereiken, werken we intensief samen met gemeenten om herplantlocaties te vinden, ook buiten de projectgrenzen. Ook is er nauw overleg met de bomenbond en omwonenden.
De strook naast de verbreding wordt aangepast. Voetgangers krijgen meer ruimte en de wandelpadenstructuur wordt uitgebreid. Bestaande bruggetjes worden vernieuwd. Het fietspad tussen de Ienkerweg en Samllerbrek wordt opgewaardeerd en maakt straks deel uit van de snelfietsroute.
Voordelen
Met alle bijbehorende voordelen: veilig, breed en goed verlicht.